Dietistens val....

Hejsan!
En skön, slapp lördag med lite hemmafix med tvätt, plock och promenad.
I julklapp önskade jag mig flera kokböcker, där en var "Dietistens val", goda hållbara recept med bra råvaror som gör gott inifrån och ut. Provat flera recept i boken men en klar favorit är denna.
 
 
Rostad sötpotatis- och blomkålspanna med chipotlemajo.
 
 
Så gott och smakerna tillsammans med såsen med lite hetta i blir kanon!
Här kommer receptet från boken:
 
Tid: 25 minuter.
Ugn: 225gr (varmluft)
4 portioner.
 
2 stora sötpotatisar (ca 600 g)
1 blomkålshuvud
1,5 dl majonäs
3 msk chipotlepasta
3 dl kokta svarta bönor (1 tetra á 380 g, sköljda)
1 paket fetaost (150 g)
1 påse ruccula (65 g)
 
Gör så här:
Skrubba och skär sötpotatisen i skivor. Dela blomkålen i mindre bitar. Lägg sötpotatis och blomkål på en plåt med bakplåtspapper, ringla över olja och strö över salt och peppar. Rosta i ugnen tills grönsakerna är mjuka och fått lite färg, ca 20 minuter.
Blanda majonäs och chipotlepasta. Ta ut plåten ur ugnen, häll på bönorna(jag brukar låta de gå med i ugnen ett par minuter så de blir lite ljumna innan osten åker på) och smula sen  över fetaosten. Strö på ruccula och ringla över såsen.
 
Verkligen vego när den är som bäst, så gott!!
 
Nu ska jag åka och hämta ut ett par paket som jag väntat på, visar dem framöver.
Önskar er en fin lördagkväll, mello andra chansen blir det här i kväll.
Kram kram Agnetha
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

mellanhemochhav.blogg.se

En livsstilsblogg med extra allt av vårt liv mellan hem och hav där allt från träning, bakning, inredning, mode, recept, matlagning, trädgård och livet i stan och på landet förhoppningsvis kommer att inspireras:)

RSS 2.0